Strona główna > Blog > Specyfika branży przeprowadzkowej
Specyfika branży przeprowadzkowej
Branża polskich przedsiębiorstw przeprowadzkowych swój gwałtowny rozkwit zawdzięcza przemianom społeczno-gospodarczym w 1989 roku, a w szczególności przejściu z gospodarki centralnie planowanej na gospodarkę rynkową.
Wprowadzenie demokratycznego ustroju umożliwiło przeprowadzenie szeregu reform, których celem było uzdrowienie polskiej gospodarki.[1] Rozwój gospodarki zaimplementował gwałtowny wzrost dochodów Polaków, którzy według badań przeprowadzonych przez OBW w 2011 roku zarabiali średnio 4015 zł, dla porównania płaca średnia w Polsce dziesięć lat wcześniej wynosiła zaledwie 2061 zł.[2] Wzrost zamożności Polaków ma bezpośredni wpływ na rozwój sektora przeprowadzkowego, ponieważ Polacy coraz częściej korzystają z usług profesjonalnych firm przeprowadzkowych zamiast realizować przeprowadzkę „na własną rękę”. Co więcej, często decydują się na wybór kompleksowej usługi relokacyjnej, polegającej nie tylko na transporcie mebli, ale obejmującej również spakowanie i rozpakowanie kartonów oraz zabezpieczenie i rozkręcenie ponadgabarytowych przedmiotów.
Nowe standardy przeprowadzkowe a specyfika branży przeprowadzkowej
Wzrost wymagań klientów spowodował konieczność dostosowania się do światowych standardów przeprowadzkowych. W dzisiejszych czasach profesjonalna firma relokacyjna powinna posiadać:
– odpowiedni tabor transportowy – czyli samochody ciężarowe i dostawcze przystosowane do transportu mebli,
– doświadczoną ekipę przeprowadzkową,
– profesjonalnych konsultantów realizujących wyceny przeprowadzkowe,
– zestaw polis ubezpieczeniowych,
– wysokiej jakości materiały do zabezpieczeń (kartony, taśmy klejące, folie bąbelkowe),
– urządzenia specjalistyczne (wózki transportowe, zewnętrzne windy towarowe, rampy mobilne).
Zarządzanie logistyczne stanowi kluczowy element w zarządzaniu firmą przeprowadzkową
Należy jednak pamiętać, że w firmie przeprowadzkowej bardziej od zasobów materialnych czy kadrowych liczą się umiejętności zarządzania logistycznego. Coraz częściej przedsiębiorstwa relokacyjne stają przed wyzwaniem przeprowadzki instytucji zatrudniającej kilka tysięcy osób. Przed przystąpieniem do realizacji takiej usługi specjaliści z danej firmy relokacyjnej muszą sporządzić szczegółowy plan uwzględniający transport mebli i dokumentów w taki sposób, aby umożliwić przeprowadzanej instytucji ciągłość obsługi klienta.
Rynek polskich przedsiębiorstw przeprowadzkowych
Na polskim rynku możemy wyróżnić trzy grupy firm przeprowadzkowych. Do pierwszej z nich zaliczamy przedsiębiorstwa transportowe, ich właściciele z powodu kryzysu w branży postanowili urozmaicić swoją ofertę o usługi przeprowadzkowe, nie zrezygnowali jednak ze świadczenia usług transportowych. Firmy te oferują zazwyczaj jedynie transport mebli, a ich wniesienie i zniesienie zostawiają w gestii klienta. Jedyną zaletą wyboru takiej firmy jest bardzo niska cena usługi, lecz niestety przekłada się ona na jej jakość. Do drugiej grupy zaliczamy firmy przeprowadzkowe, których domeną działania są przeprowadzki klientów indywidualnych, wyceniane zazwyczaj na podstawie stawek godzinowych. Firmy posiadają zazwyczaj flotę kliku samochodów dostawczych, są to jednak samochody do 3.5 tony i w przypadku większej przeprowadzki istnieje konieczność wykonywania kilku kursów. Podstawowym problemem tych firm jest brak przedstawiciela handlowego wyceniającego przeprowadzki. W dzisiejszych czasach klienci zamawiający usługi są dużo bardziej świadomi i zdają sobie sprawę z faktu, że pracownicy ekipy przeprowadzkowej mogą celowo wydłużyć czas przeprowadzki, a w efekcie zwiększyć jej koszty. Do trzeciej grupy zaliczamy profesjonalne przedsiębiorstwa przeprowadzkowe oferujące szeroki wachlarz usług przeprowadzkowych, między innymi: przeprowadzki klientów indywidualnych, przeprowadzki klientów biznesowych, transport ciężkich urządzeń specjalistycznych, magazynowanie mebli. Analizując przedsiębiorstwa realizujące przeprowadzki w Łodzi możemy zauważyć, że do grupy największych firm relokacyjnych w Łodzi zaliczamy zarówno firmy międzynarodowe jak i firmy rodzinne działające tylko na obszarze województwa łódzkiego. Co więcej, lokalne firmy rodzinne dzięki swojej kulturze organizacyjnej oraz trosce o klientów osiągają lepsze wyniki finansowe od swoich nierodzinnych odpowiedników.
[1] Źródło internetowe (http://www.investinpoland.pl/pl/index.php?option=content&task=view&id=10&Itemid=32), 20.04.2012.
[2] Źródło internetowe (http://www.wynagrodzenia.pl/obw.php), 20.04.2012.